Percepția „transformării digitale” la Biblioteca de Arte


La Clubul de lectură „FORZAȚ” moderat de dr. Mariana Harjevschi, director general al Bibliotecii Municipale „B.P. Hasdu” care a avut loc la 19 aprilie, s-a discutat un subiect interesant în baza cărții  „Transformarea digitală” de David l. Rogers. Sau, despre cum va demara activitatea bibliotecilor în perioada, când tocmai am intrat în faza  „Transformării digitale”, cum ar putea aplica în activitățile sale etapele care trebuie parcurse în dezvoltarea oricărei afaceri care se vrea în pas cu transformarea digitală, Cum să-ți regândești afacerea în era internetului. Am primit atunci și sarcina pentru acasă, drept care urmează să ne spunem părerea și aprecierea noastră vis-a-vis de reperele din testul dat. Am încercat în echipă, în cadrul instruirii interne, să răspundem la unele din aceste puncte cu referire la Gândirea strategică și Agilitatea organizațională. Menționez că a fost o discuție care ne-a mobilizat să ne imaginăm o situație  a activității noastre, (în test scrie „să ne adaptăm”) când n-am reușit să ne punem dinaintea curbei schimbării. Am ezitat, apoi am încercat să ne revenim. Trebuie să reușim? Cum:

Cu elemente de gândire strategică în activitatea bibliotecară vine Sergiu Cojocaru, Șef Sector la Bibliotecă.

O dată cu dezvoltarea tehnologiilor informaționale s-au schimbat și obiceiurile digitale ale utilizatorilor de bibliotecă. Bibliotecarul la rândul său trebuie să preia aceste noi obiceiuri digitale pentru a promova serviciiile de bibliotecă. Este vorba în primul rând de interacțiunea cu utilizatorii prin intermediul cataloagelor electronice online ale bibliotecilor, blogurilor, site-urilor, rețelelor de socializare etc. Bibliotecarul modern utilizează pe larg marketing-ul pentru a atrage , a implica, a inspira și a colabora cu utilizatorii de bibliotecă. Marketingul bibliotecar are o serie de funcţii care constau în cercetarea pieţei, a consumului de produse şi servicii de bibliotecă, adaptarea serviciilor de bibliotecă în raport cu nevoile, motivaţiile, preferinţele şi aşteptãrile utilizatorilor. Brandul și reputația bibliotecii sunt influiențate de susținerea din partea utilizatorilor ei. Cu cât mai mult crește numărul de utilizatori care apelează la serviciile bibliotecii și a celor care participă activ la activitățile ei, cu atât ma mult crește prestigiul instituției bibliotecare în societate. Obiectivele unei biblioteci nu pot fi nicidecum marginalizarea instituțiilor din același domeniu.Din contra, pentru a fi eficiente și competitive, bibliotecile trebuie să se afle permanent într-un proces de cooperare cu concurenții și partenerii săi, în vederea obținerii unor beneficii reciproc avantajoase.

A.M.

Aici reiterez: … mai mult crește numărul de utilizatori care apelează la serviciile bibliotecii. Dar e știut faptul, că azi, la serviciile bibliotecii se apelează, de preferință, de la distanță. Poate în acest context trebuie să ne regândim activitatea?! Suntem capabili să acceptăm/învățăm noi istrumente de interacțiune cu utilizatorul pentru a-l atrage în bibliotecă, sau cel puțin, să-i atragem atenția asupra faptului că existăm? Care sunt acele instrumente, ce se bucură azi de o mai mare popularitate prinre internauți? Iar interacțiunea bibliotecarului cu utilizatorul presupune uneori și implicare personală. Cum facem, cum ne protejăm?

Cum ne schimbăm activitatea organizațională?  Maria Burcovschii, șef Serviciu

Ipotezele relatate în planul de idei strategice al Bibliotecii Municipale „B.P. Hasdeu” indică clar ce avem de efectuat. Răspunsurile așteptate la întrebările emise asupra modulului în care să transformăm datele existente ale Bibliotecii de arte ca pe un avantaj strategic pe care îl gestionăm de-a lungul timpului, sunt bazate pe teorii deja existente sau pe rezultate ale unor cercetări anterioare, pe indicatori de performanţă şi pe dezvoltarea unor strategii de date care se concentrează pe modul de creare, stocare şi gestionare a datelor în care transformăm datele în valoare nouă. Vom aplica metodologia de analiză a datelor deja existente în tabele statistice, care vor permite, în final, confirmarea sau infirmarea ipotezelor.

Testarea ipotezelor: 1. Strategia noastră de date se concentrează pe modul de creare, stocare şi gestionare a datelor noastre; 2. Ne utilizăm datele pentru a gestiona operaţiunile de zi cu zi; 3. Managerii sunt responsabili de recompensaţii pentru rezultate immediate în legătură cu obiectivele anterioare.

Elaborarea ideilor strategice au pornit de la următoarele ipoteze de lucru:

 1. Dacă motivația pentru muncă pentru creare a datelor noastre este ridicată, atunci satisfacția profesională este mai mare?; 2. Angatul poate dispune de cunoştinţele şi abilităţile necesare pentru realizarea obiectivelor definite; 3. Activitatea bibliotecarului nu este numai posibilă, ci și necesară pentru creșterea vizibilității bibliotecii publice;

Efectuarea proceselor inovaţionale în bibliotecă prresupune:

  • identificarea și folosirea metodelor de culegere, observare folosite frecvent în (rapoartele anuale ale bibliotecii, cercetări, studii de caz);
  •  propunerea unui instrument de colectare a datelor, astfel, încât să putem identifica CE FEL DE DATE sunt necesare pentru a avea unele dovezi, care, fie susțin, fie nu susțin ipoteza propusă;
  • evaluarea noilor tehnologii prin modul în care acestea ar putea crea valoare nouă pentru utilizatori

Valoarea planului de idei constituie un punct de reper pentru cercetări ulterioare și un instrument de studiu pentru Managerii de bibliotecă, cât și drept lectură profesională pentru cei interesați de evoluția serviciilor de bibliotecă pentru comunitatea chişinăuiană. Vom identifica factorii care influențează în mod pozitiv sau negativ asupra datelor noastre. Pe baza factorilor identificați, concluziile cercetării va cuprinde propuneri și instrumente de marketing intern pe care managerul bibliotecii este responsabil de formularea obiectivelor, care pot folosi în vederea menținerii satisfacției cerinţelor utilizatorilor şi îmbunătăţirea lor. Rezultatul planului dezvoltat de idei reprezintă material consultativ tuturor departamentelor din reţeaua de biblioteci-filiale a Bibliotecii Municipale „B.P. Hasdeu”.

A.M.

Strategia BM „B.P. Hasdeu” se bazează pe obiective prioritare de creare a valorii pentru clienți, marginalizând în acest scop chiar și acțiunile de randament, pe care noi, bibliotecarii ne străduim să le aplicăm în deservirea lor. Însă totuși, valoarea nu poate să omită în cele mai frecvente cazuri randamentul, căci de el suntem interesați.

Pentru a crea valori, noi trebuie să fim inventivi, din oportunitate facem experimente, pe care le transformăm în acțiuni concrete. Iar invențiile bibliotecii vor fi acelea de a identifica noi instrumente pentru procesele de lucru, așa încât să le practicăm și să le adoptăm. Toate teoriile, la un moment dat al transformării digitale, pot să se învechească. Cea mai bună soluție este să ne adaptăm la schimbări și de aici vine și gândirea strategică la tot felul de investiții. La modul practic aceasta ar însemna să transformăm biblioteca în una cu adevărat vie – interacțiunea cu oamenii în toate activitățile noastre. De aici și vine schimbarea! Sau/și diversificăm/multiplicăm produsele noastre, utilizând platforme cunoscute, canva, booktrailer-ile, povești digitale…, care ne oferă o gamă largă de posibilități; programe audio digitale, format podcast, episoade audio, videoclipuri pe platforme YouTube, Twitch, programele de conversie a diferitor formate și toate componentele lor, Dezvoltăm cât mai mult posibil interacțiunea prin instrumente noi, din care să câștigăm simpatia clienților? Ei să afle mai mult despre noi!

Despre felul cum au modificat tehnologiile informaționale activitatea bibliotecilor și cum își realizaează misiunea specifică de selectare, organizare, conservare și furnizare de acces la informații, atrag atenția cititorului spre un nou articol interesant și curios, cu argumente concrete în expunere cronologică a faptelor, publicat de dl Victor Rusu, șef Secția Tehnologia informației, pe care îl puteți accesa la adresa:  https://echipahasdeu.wordpress.com/2024/04/24/infrastructura-tehnologica-a-bm-element-al-transformarii-digitale/

Deasemenea sunt utile informațiile din cadrul atelierelor realizate de către Dna Ludmila Pânzari, director afjunct Resurse și tehnologii: https://www.facebook.com/profile/100063503140523/search/?q=transformare%20digital%C4%83; https://www.facebook.com/campusulcompetentelor/posts/pfbid035bGhcwLaDcM2Zv6VpA4KfLMB5vienxyN6j9ztpKcDoPKdnoXxF45i5FUQg6v3Wphl

Comentariu de Anastasia Moldovanu

Leave a comment