Lansarea cărții „Anton Mater, ispitele sceni și ale ecranului”


Un început frumos de vară, 4 iunie! Biblioteca Centrală, filială a BM „B.P. Hasdeu”, a fost gazda unui eveniment cultural-științific interesant – lansarea cărții „Anton Mater, ispitele scenei și ale ecranului” de autoarea Violeta Tipa, doctor în studiul artelor, cercetător științific coordonator al Institutului Patrimoniului Cultural. Evenimentul a întrunit un public select, dintre care menționăm oameni din domeniul științific, cercetători ai IPC:  Ana și Victor Ghilaș, Violeta Tipa, Vitalie Malcoci, Dumitru Olărescu, Constantin Spânu, Larisa Glinca, Ana Evtușenco, Elina Bolgarina, Constantin Bălan, regizor;  Virgil Mărgineanu, Președintele Uniunii Cineaștilor din Moldova, Ivan Pilchin, editor, vice-președinte al Uniunii Scriitorilor,  Lidia Kulikovski, reputat bibliograf din Republica Moldova, artistă a profesiei, bibliotecari, doritori ș.a.

Salutat și binecuvântat prin mesajul de felicitare și deschidere al Dnei Mariana Harjevschi, dr. în științe ale comunicării, director general al BM „B.P. Hasdeu”, evenimentul se înscrie în lista celor de importanță majoră în activitatea bibliotecilor, prin colaborare și cercetarare asiduă a rezultat un nou produs de bibliotecă. Moderatorul activității a fost scriitorul Ivan Pilchin, vice președinte al Uniunii Scriitorilor din Moldova.

Pentru început, moderatorul evenimentului a făcut cunoștință publicului printr-o descriere generală a unor condiții și împrejurări care au precedat apariția cărții, amintind de perioada dificilă în care ne-am aflat, lucrând și de la distanță, posibilitatea de acces la resurse, precum și contribuția altor oameni importanți, cum a fost familia lui Anton Mater, în dorința de a face cât mai veridică și autentică această carte.  Lucrarea face parte din colecția Chișinăuiană și pune în valoare un aspect important din cultura orașului, exprimată prin activitățile personalităților notorii și impactul lor asupra evoluției procesului cultural-artistic de la noi.

Lucrarea a fost elaborată în cadrul Bibliotecii de arte „Tudor Arghezi”, filială a BM ”B.P. Hasdeu”, a confirmat Anastasia Moldovanu, Șefă a filialei, fapt care ne determină să vorbim despre împrejurări concrete, ce au avut tanțențe comune cu autorul ei atunci, când a fost lansată ideea de a scrie o carte, și care trebuia să reflecte toate acțiunile noastre pe parcursul a mai bine de doi ani. Cartea reprezintă ca structură un volum monografic, fiind legată de activitățile teoretice – studiu și cercetare – și activitățile practice ale autoarei.  Datorită muncii perseverente a dnei Violeta Tipa,  a fost argumentată necesitatea apariției acestei lucrări în baza materialului existent în colecția Bibliotecii noastre, compartimentul scenografie, astfel că în acest caz a readus/completat valoarea științifică a unei colecții de bibliotecă cu activitate specifică. În paralel cu activitatea de documentare și cercetare a fost depusă o muncă enorma pentru a realiza activități cu oamenii profesioniști, în conformitate cu prioritățile specifice și una din ele a fost Declarația Anului European al Patrimoniului. Dna Tipa a știut să interacționeze cu profilul bibliotecii, având cunoștințe necesare în domeniu în calitate de cercetător științific la Institutul Patrimoniului Cultural. A fost inițiatoarea unui șir de evenimente culturale de omagiere, de selectare, de promovare, de cunoaștere și rectualizare a activității instituțiilor respective, a operelor de creație a oamenilor din arta și cultura națională – domeniul tealtral, cinematografic, artă plastică, scenografie, jurnalism, radio și televiziune.

În luările de cuvânt au fost vorbitorii, dintre care menționăm coordonatoarea proiectului, dr. Lidia Kulikovski, Virgil Mărgineanu, Președintele Uniunii Cineaștilor, Dumitru Olărescu, dr. în studiul artelor, cineast, Constantin Spânu, dr. critic de artă, Vitalie Malcoci, dr. în studiul artelor, Anastasia Moldovanu, șefă a Biblioteca de arte „Tudor Arghezi”, Constantin Bălan, regizor, Elena Taragan, drd. bibliotecar principal, Secția studii și cercetări de la BM “B.P. Hasdeu”, s.a.

Colegii de la Institututul Patrimoniului Cultural – Constantin Spânu, Vitalie Malcoci, Dumitru Olărescu, au expus în linii generale  păreri și opinii unanime cu referire la importanța acestui studiu monografic drept o lucrare ce  prezintă o imagine complexă a lui Anton Mater prin prisma activităților sale diverse, a operelor rămase, a lucrărilor executate, precum și a mărturiilor celor care l-au cunoscut și au colaborat cu el. Studiul se remarcă și prin documentarea profundă, și prin valorificarea arhivei personale a familiei Mater… Dumitru Olărescu, cineast, menționează următoarele: Cartea o putem considera ca o bază solidă în investigația cinematografiei și a scenografiei naționale. Ea va servi drept o sursă importantă de studiu și cercetare pentru începători și profesioniști, pentru toți doritorii. Autoarei Violeta Tipa i-a revenit misiunea dificilă de a parcurge acest aspect complicat. Să fi apărut în alte timpuri (anterioare), cartea aceasta putea sa fi fost o cu totul alta carte.

Criticul de artă Constantin Spânu și Vitalie Malcoci, cercetători științifici,  au precizat importanța activității lui Anton Mater în procesul de creare și evoluție a artei scenografice naționale. Unele idei le punem aici: Anton Mater a fost un artist plastic de excepție, pictor-scenograf, regizor, Maestru Emerit în Artă. De-a lungul a cinci decenii de activitate, el a pus bazele scenografiei în teatru (la 14 spectacole), a contribuit semnificativ la dezvoltarea scenografiei în filmul moldovenesc (la 20 de filme de acțiune) și a creat o serie de peisaje și portrete în cele mai diverse tehnici. Numele lui Anton Mater rămâne în istoria artelor naționale ca fondator al animației moldovenești și regizor al primelor filme cu păpuși.

Președintele Uniunii Cineaștilor din Moldova, Virgiliu Mărgineanu, a menționat că apariția cărții este foarte importantă în aspect metodologic pentru că, ea va fi necesară mai cu seamă pentru studenți, care vor să afle mai multe despre filmul de animație. Figura lui Anton Mater este una emblematică, căci a fost unul dintre cei mai mari scenografi în domeniul teatrului și cel al cinematografiei… începând cu anul 1947, Anton Mater a lucrat la Studioul „Moldova-Film”. Anton Mater a educat și instruit mai mulți discipoli, unul dintre aceștia fiind Constantin Balan, autorul serialelor de animație despre Guguță. Violeta Tipa este o cercetătoare dedicată în special filmului de animație și de fiecare dată reușește să ne uimească cu noile sale apariții editoriale pe tematica filmului, a precizat Virgiliu Mărgineanu.

Despre cartea lansată s-a exprimat Dna Lidia Kulikovski, coordonatoarea acestui proiect interesant, ea a confirmat rodul muncii Bibliotecii de arte „Tudor Arghezi”, împreună cu BM „B.P. Hasdeu”, care au reușit să aducă această istorie în viața noastră reală de astăzi. În stilul ei inconfundabil, vizionar, dr. Lidia Kușikovski a spus următoarele:  Din anonimat spre publicul larg – aceasta este valoarea și parcursul lucrării. O carte despre oameni și epoci. Au fost conturate niște epoci, în care au existat/activitat niște individualități. Individualitățile marchează epocile prin raportarea scopurilor lor specifice. Lucrarea dnei Tipa ne oferă o mostră de analiză și refelecție a contruibuției   lui Anton Mater la procesul artistic general de atunci. Nu tot ce se află la suprafață (citează din carte), constituie reala imagine a personalității. Acest volum a încercat să scoată vălul timpului și să prezinte în toată amploarea lui caracterul acestui Maestru, despre care încă urmează, probabil, să aflăm multe.

Impresii și opinii despre un fenomen profund artistic și complex – Anton Mater – expuse cu multă pasiune și înțelegere, a fost făcut de drd Elena Taragan, Secția studii și cercetări a BM “B.P. Hasdeu” … Recunosc că lectura cărții mi-a produs o reală plăcere, intelectuală și estetică, universul meu mintal s-a umplut de imagini și crâmpeie de viață artistică așa cum a ales să le zugrăvească Violeta Tipa. Studiul monografic este extrem de bine executat, cu o logică riguroasă în redarea evenimentelor din viața lui Anton Mater, cu reflecții care ne permit să vizualizăm profilul psihologic al creatorului. Dacă regizorul și actorii sunt cap de afiș, mereu în atenția publicului, a presei, a criticilor de artă, scenograful rămâne uneori în umbră. Dar, fără magistrala sa contribuție, spectacolul sau filmul nu are sorți de izbândă. (vezi: https://bibliohost.wordpress.com/2024/06/05/lansarea-monografiei-anton-mater-ispitele-scenei-si-ale-ecranului-la-biblioteca-municipala-b-p-hasdeu/?fbclid

Selecție de Anastasia Moldovanu

Leave a comment