Nelly Cozaru: „Teatrul e oglinda vieţii”


Actriţă, regizor de teatru şi profesoară de artă scenică. Fondator şi director al Teatrului Studio „Master Class”. Maestru în Artă.

S-a născut la 28 iulie 1962 în satul Ştefăneşti, raionul Ştefan Vodă. Absolvă Şcoala medie generală din Ungheni (1970-1980) şi Institutul de Artă Teatrală „B. V. Şciukin” în cadrul Teatrului „E. B. Vahtangov” din Moscova, Facultatea de Teatru, secţia Actorie, specialitatea Actor de teatru şi film (1980-1985). După absolvirea facultăţii, este angajată la Teatrul Republican pentru copii şi tineret „Luceafărul” (1985- 990; 1990-1991). Tânăra actriţă făcea parte din al doilea studio moldav care a absolvit  Şcoala Teatrală „B.V. Şciukin”.

În 1990, un grup de 13 actori, în frunte cu Petru Vutcărău, printre care şi Nelly Cozaru, părăsesc teatrul „Luceafărul” şi devin un teatru „ambulant”. Noua trupă, numită deja Teatrul „Eugene Ionesco” se stabileşte temporar la Râmnicu-Vâlcea, România. După 5 luni de şedere la Vâlcea, teatrul întreprinde primul său mare turneu, care a cuprins cele mai mari oraşe din România – Târgu-Mureş, Cluj, Oradea, Timişoara, Arad, Bucureşti.

În vara anului 1991 teatrul revine la Chişinău, iar în toamna aceluiaşi an este oficializat în cadrul Ministerului Culturii. În componenţa teatrului „Eugen Ionesco” Nelly Cozaru se află din 1991 până în 1998, după care, din 1998 până în prezent, cu intermitenţe (1998-2000, 2003-2006, 2015-2021), se produce, în calitate de actriţă, dar şi de regizor pe scena Teatrului Naţional „Mihai Eminescu” din Chişinău.

ROLURI ÎN TEATRU:

Janet, în spectacolul „Horia” de I. Druţă, regia I. S. Şcurea; Elena Stilliano – „Familia mea” de Eduardo de Fillipo, regia A. I. Borisov; Karenina – „Cadavrul viu”, L. N. Tolstoi, regia E. R. Simonov; membră a Asociaţiei „Filantropia” – „Aşteptându-l pe Godot” de Samuel Beckett; Daisy – „Rinocerii” de Eugen Ionesco, regia M. Fusu; Julieta – „Regele moare”, E. Ionesco, regia M. Fusu şi P. Vutcărău; Maşa – „Pescăruşul” de A. P. Cehov, regia M. Fusu; Beniamin (în travesti) – „Iosif şi amanta sa” de V. Butnaru, regia P. Vutcărău; Safta – „Chiriţa…” de V. Alecsandri, regia P. Vutcărău, Doamna Vernescu şi alte personaje – „Voci în lumina orbitoare” de M. Vişniec, regia P. Vutcărău; Maria Antonovna – „Revizorul” de N. V. Gogol, regia P. Vutcărău; Doamna I – „Plasatoarele” de C. Cheianu, regia S. Cozub; Dna Caţavencu – „O scrisoare pierdută” de I. L. Caragiale, regia M. Fusu (Teatrul Naţional) ş.a.

ROLURI ÎN FILME:

”Naidi na sceastie podkovu”, regie: N. Ghibu; ”Vinovata li ia?” scenariu și regie: Z. Cirkova, C. Luciko; ”Buburuza”, regie: A. Deleu; ”Jocul de-a moartea”, regie: N. Ghibu; ”Încercarea cercului”, regie: A. Deleu; ”Binecuvântarea”, regie: A. Deleu; ”Paula”, regie: S. Prodan; ”O întâmplare…”, regie: S. Prodan; ”Absurdistan”, regie: V. Helmer (Germania, 2006); ”Nuntă în Basarabia”, regie: N. Helmis (România, 2008).

MONTĂRI ÎN CALITATE DE REGIZOR:

”Medeea” după Euripide şi Seneca, spectacol de licenţă (clasa prof. M. Fusu, AMTAP); ”Frankie şi Johny sub Clar de Lună” de Terrence Mc Nally (proiect independent); ”Cumetrele” de M. Tremblay, spectacol de licenţă (clasa prof. V. Ciutac, AMTAP);  ”Aşa sunt eu”, spectacol radiofonic;  ”Monoloagele Vaginului” de Eve Ensler; ”Camera miresei” de V. Krasnogorov, spectacol de licenţă (clasa conf. inter. N. Cozaru, AMTAP); ”A fi sau a nu fi actor? A fi !!!”, spectacol-revistă de licenţă (clasa conf. inter. N. Cozaru, AMTAP); ”Lecţia” de Eugene Ionesco, spectacol de licenţă (clasa conf. univ. N. Cozaru); ”Regele moare” de Eugene Ionesco, spectacol de licenţă (clasa conf. univ. N. Cozaru, AMTAP); ”Dragă doamnă profesoară” după L. Razumovscaia, spectacol de licenţă (clasa conf. univ. N. Cozaru); Spectacolul ”Edith Piaf. Femeia care a iubit…” ; ”Dragă doamnă profesoară” după L.Razumovscaia, la Teatrul Național ”V. Alecsandri” din Bălți; ”Ce vor femeile?!” spectacol – colaj, la Teatrul ”V. Apostol” din Soroca; ”Gustul mierii” de Shelagh Delaney, spectacol de licență al studenților anului IV; ”O bătrână de 11 ani” de D. Crudu, spectacol radiofonic (Casa Radio Național); ”Prințesa Lia salvează împărăția” de D. Crudu, spectacol regizat la Teatrul Mihai Eminescu din Chișinău; Spectacolul ”Maria Tănase. Aș muri, moartea nu-mi vine…” ; ”Despărțitorul” de I. Sapdaru, spectacol regizat la Teatrul ”B. P. Hajdeu”din orașul Cahul; ”Cum am învățat să șofez” de Paula Vogel (AMTAP); ”Jurnalul Annei Frank”, spectacol regizat la Teatrul ”Alexei Mateevici” ; ”Pescărușul” de Boris Akunin, spectacol de licență (AMTAP).

Atentă la dorinţa studenţilor săi de a-şi prezenta spectacolele în faţa unui public larg, în 2010, Nelly Cozaru a fondat Teatrul Studio „Master Class”, al cărui director este până în prezent. Acesta are la bază un melanj de concept (student, atelier, profesor, studio), repertoriul fiind compus, în primul rând, din spectacolele de licenţă ale studenţilor absolvenţi ai AMTAP. Unele dintre aceste spectacole au fost prezentate la festivaluri de teatru internaţionale, fiind premiate.

Nelly Cozaru este bine cunoscută publicului consumator de cultură şi prin energia sa debordantă. În ultimii şapte-opt ani, ea a montat mai multe piese de teatru pe diferite scene teatrale din Moldova: „Dragă doamnă profesoară…” după L. Razumovskaia (traducerea şi adaptarea aparţinându-i) la Teatrul Naţional „V. Alecsandri” din Bălţi (2014); „Ce vor femeile?!” la Teatrul „V. Apostol” din Soroca (2014); „Prinţesa Lia salvează împărăţia” de Dumitru Crudu, la Teatrul Naţional „M. Eminescu”ş.a.

În 2004, i s-a conferit titlul onorific „Maestru în Artă”, iar în 2021 – Diploma de onoare, în semn de înaltă recunoştinţă şi apreciere a activităţii prodigioase în domeniul învăţământului, pentru dedicare, devotament şi perseverenţă în promovarea educaţiei de calitate; Premiul Preşedintelui UNTEM pentru pedagogie teatrală (Gala UNTEM 2021, ediţia a XX-a).

CONFESIUNI

„Sunt o rebelă solitară. Probabil mi se trage de la debutul meu actoricesc la Teatrul „E. Ionesco” – un teatru cândva nonconformist, care s-a manifestat tumultuos în peisajul teatral chişinăuian al deceniului 9. Doream să depăşim limitele teatrului realist ultrapracticat şi să explorăm noi zone, noi curente teatrale – teatrul absurdului, metaforic, impresionist…”

„ Teatru trebuie să deranjeze, să bulverseze. Eu mă țin de principiul ăsta. El trebuie să te răscolească, să te zguduie, uimească, contamineze, provoace. Să te enerveze, la urma urmei. Pentru mine acest principiu este un barometru după care măsor o producție teatrală”.

„Profesia de regizor devine din ce în ce mai feminină! În general, nu cred că e bine să catalogăm profesiile după sex… Am zis asta și imediat am pus-o la îndoială. Producţia unui spectacol conține un şir de factori pe care trebuie să le pricepi cât mai bine, regizorul devenind un soi de conducător de oști, un Napoleon”.

„Fenomenul teatrului independent e o noutate în peisajul teatral. Și eu am fost interesată de această formă de teatru, formând Teatrul Studio Master Class”.

APRECIERI

„Nelly Cozaru este o figură emblematică a teatrului din Republica Moldova și a fost apreciată în numeroasele ei turnee internaționale, prin originalitatea jocului scenic și prin inovația – oarecum provocatoare – a montărilor sale. Prestația lui Nelly Cozaru în lumea teatrului din Republica Moldova produce un impact în același timp artistic, prin contribuțiile sale la reînonirea limbajului dramatic, pedagogic – astăzi în toate teatrele importante de la Chișinău lucrează foștii săi elevi – și, în sfârșit, social, prin creșterea gradului de conștientizare a opiniei publice cu privire la statutul femeilor în societate”. (Petru Negură)

„E lider și domină fără efort în orice discuție. O definește puterea și confortul. Nici lenea leilor, nici sensibilitatea prințeselor și nici frica gazelelor nu-i  sunt  străine. Crede și în stele, dar mai mult în destin. Este îndeajuns să facă niște pași, o ghicești după urme. E suficient să articuleze două cuvinte și o recunoști – este Ea. Amprenta sa sunt buzele de culoarea rubinului si aroma gutuilor coapte, lăsată de rolul cu care a debutat cu ani în urmă – Janet, din memorabilul spectacol care a făcut istorie, „Horia”. (Zina Bivol)

„Nelly Cozaru este una dintre cele mai strălucite actrițe din Moldova. A evoluat cu success pentru teatrele „Luceafărul”, „Eugene Ionesco” și Teatrul Național „Mihai Eminescu”. A montat controversatul spectacol „Monoloagele vaginului”, un manifest feminist care a șocat toată lumea, semnat de autoarea americană Eve Enster, tradus în românește. (Cristian Jardan)

Un studiu de Tamara COTOMAN

Resurse elecronice:

https://www.youtube.com/results?search_query=nelly+cozaru

Advertisement

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s