Universul mito-folcloric al Ecaterinei Ajder


Dragi cititori! În contextul împlinirii a o sută de ani de la crearea Școlii de Arte Frumoase (de Belle Arte) din Basarabia, continuăm studiile de referință consacrate vieții și activității artistico- didactică a artiștilor plastici de la noi, mare parte din ei fiind membrii ai Uniunii Artiștilor Plastici din Republica Moldova.

Prin aceste studii și prin intermediul blogului bibliotecii ne propunem să contribuim la educația artistică a tinerei generații în spiritul artei naționale și promovarea ei peste hotarele țării. Tradiția începută acum 100 de ani, continuă.

Un studiu de dr. Violeta Tipa

Originară din stepa Bugeacului, de la Cahul, Ecaterina Ajder vine în lumea artelor vizuale, după o instruire serioasă, începând cu Școala de Arte Plastice pentru copii din Cahul, Colegiul Național de Arte Plastice „Alexandru Plămădeală”, Facultatea de Arte Plastice, Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă”, inclusiv două stagii – unul la Institutul de Stat de Artă Academică „V.I. Surikov” la Moscova, Federația Rusă (1992) și alt stagiu la Academia de Arte Vizuale „Ioan Alexandrescu”, Cluj-Napoca, România (1995). Bagajul de cunoștințe, acumulat pe parcursul acestor studii, îi formează concepțiile estetice și un stil al său inedit atât ca formă artistică, cât și conținut ideatic.

Încă fiind studentă, va debuta cu picturi în care va reda frumusețea plaiului moldav. Mai apoi se va axa pe valorificarea tradițiilor. Îndeletnicirea de secole a femeilor basarabene – țesutul de la covoare și lăicere până la cea mai fină pânză pentru ie și năframă – o transformă într-un act artistic, prin care își exprimă viziunile sale estetice asupra lumii.

Formată în spiritul tradițiilor naționale, confirmă prin fiecare lucrare – fie pictură, goblen, tapiserie – legătura iminentă cu sorgintea. Goblenurile create atât în tehnica clasică, cât și în cea mixtă vin să completeze imaginea lumii, devenind niște punți de legătură între spiritualitatea mito-folclorică și lumea contemporană. Anume din universul mitologic se conturează tematica și fondul ideatic al lucrărilor sale artistice.

Cel mai evident acest univers se proiectează în Seria de tapiserii cu genericul Nostalgie arhaică (2005), creată în tehnica clasică, evidențiindu-se izvoarele de inspirație ale artistei. Montate în succesiunea lor, descoperim secvență cu secvență (asemeni unui decupaj de film etnologic și/sau etnografic) spiritualitatea poporului nostru. Cromatica vie, aleasă cu mult gust, susține privirea asupra chipurilor umane (femei, bărbați), animale, elemente ale habitatului până la forme abstracte.

Într-o tehnică aparte, plăzmuită de imaginația bogată a autoarei, cea a tapiseriei-pâslă, sunt create seria de lucrări: Papirus (2018), Adâncurile Mării Sarmatice (2018), Balada (2019), Doina (2019), Tradiție (2019), Cuib (2019) etc.

Printre motivele explorate sunt și cele biblice, fiind valorificate în tablourile create într-o tehnică mixtă, precum: dipticul Motiv Pascal (2015), în care, printre imaginile-simboluri, depistăm și cea a scării, scară, ce urcă spre cer ca o înălțare a spiritului. Apoi Rugă (2015), ca o continuare a tematicii (mesajului) pascal, reprezintă o femeie, care se roagă în fața unui cozonac cu cruce și ouă încondeiate, iar alături un înger… Plină de simboluri e și tapiseria Rugă (2003), în care chipul fetei se contopește cu cel al crucii.

În mai multe lucrări domină chipul îngerilor, precum în Sfânta Familie (2017), îngeri care stau la straja vieții umane a celor trei: mama, tata și copilul, fiind pentru ei o pavăză în lumea noastră deosebit de dificilă. Motivul îngerilor este prezent în picturile Madona cu înger (2013), Cunună cu îngeri (2015), dipticul Baladă cu îngeri (2016).

E semnificativ, că în tablourile Ecaterinei Ajder îngerii în tunici lungi, albe au chip feminin, devin un simbol al vieții, al curățeniei sufletești, al luminii. Constituie acea pată albă, ce contrabalansează coloritul dens al realității, aducând, parcă, cu sine binele și frumosul. Nu întâmplător și în lucrarea Rugă (2015), alături de femeia, care se roagă e și îngerul ei păzitor… Iar lucrarea Ninge cu îngeri (diptic, 2015) e concepută ca un vis, ca o speranță a artistei că lumea va fi invadată de îngeri și va deveni mai bună…

O altă serie de lucrări – tapiserii se impun drept un omagiu adus femeii. În primul rând, a femeilor din Bugeac, de acolo de unde vine însăși creatoarea, chipul cărora le conturează într-un ansamblu tradițional, costume vii, înflorate de sărbătoare în Etno de Bugeac I (2015) și Etno de Bugeac II (2015), Mahalaua Lipovanca (2017). Chipul femeii, care radiază lumină și liniște, chipul femeii dătătoare de viață e redat în Adam și Eva (2016), Geneză (2000), Eternitate (2017), Madona cu prunci (2015), Cununa Pământului (2015), Grădina, măicuță- Tu (2015), Sfânta Familie (2017); femeia motiv de inspirație – Madona în alb (2015), Floare albastră (2017), Veronica (2000), Georgiana (2016); femeia în rugăciuni Rugă (2003) și altele.

Motiv pentru lucrările sale devine tot ce e autentic fie obiect tradițional, fie imagine. Iar viața îi oferă pictoriței cele mai diverse ocazii de-a depista adevărate perle populare. Astfel, fiind în vizită la părinții interpretei Maria Mocanu, a descoperit, printre multe obiecte tradiționale ale mamei Dona, și câteva prosoape vechi, frumos brodate, care au inspirat-o la crearea dipticului Scrisoare de la Bunica Dona (2013). În cele două „mesaje„ pictate pe pânză, parcă trimise din trecut către urmași, este imprimată continuitatea timpului și a vieții.

Ecaterina Ajder posedă o măiestrie aparte de-a vedea lumea prin prisma frumosului și a binelui. Gustul său estetic o ghidează în universul culorilor combinându-le/țesându-le în forme inedite, stilizând imaginile reale, transformându-le dintr-o formă în alta până la crearea unui univers figurativ-abstract, în care simbolul ia locul obiectului real, lăicerele se volatilizează în peisaje, iar prosoapele naționale se contopesc într-un tot întreg cu corpul uman, conferindu-i identitate.

Fire creativă, Ecaterina Ajder experimentează în diverse tehnici. Majoritatea lucrărilor de ultimă oră sunt combinări originale: pâslă, lână, textile, pictură, artista le țese, îmbinându-le cu măiestrie între ele, obținând imprevizibile și inedite efecte artistice. Măiestria acestor tehnici noi artista și profesoara Ecaterina Ajder o transmite cu multă dăruire și studenților săi.

Timp de aproape trei decenii, artista a adunat în palmaresul său lucrări create în tehnici originale și cu o bogată diversitate tematică, pe care le-a expus într-o serie de expoziții atât personale, cât și de grup, în țară și peste hotare. Picturile și tapiseriile Ecaterinei Ajder se bucură de succes la unele dintre cele mai prestigioase colecții publice din Canada, Cehia, Germania, Italia, Franța, Mare Britanie, Polonia, România, Rusia, SUA, Spania, Turcia, Ucraina.

La ora frumoaselor împliniri, îi dorim Maestrului în Artă Ecaterina Ajder, să-și continue urcușul pe scara vieții și a creației spre culmile Olimpului, la fel de sigur, cu multă inspirație și originalitate. La mulți ani!

Comentariu de Anastasia Moldovanu

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s