Simbolismul măștilor


Măștile sunt ca și noi – frumoase, colorate, vesele, triste, răutăcioase, dar cel mai esențial – artistice!

În tradiția și obiceiurile fiecărui popor masca este un element dacă nu obligatoriu, cel puțin constituant. La moldoveni, cât și la românii de pretutindeni masca este prezentă în marcarea evenimentelor și în special, a sărbătorilor calendaristice de peste an. Și până astăzi suntem interesați, dar și mai respectăm regulile (superstițiile) Calendarului vechi popular. Măștile erau prezente în manifestațiile oamenilor, cu ele ei se puteau transfigura în diferite personaje. De tipul de personaj pe care îl reprezentau depindea și dispoziția lor. În majoritatea cazurilor oamenii se temeau de mască, deoarece credeau că intră în contact cu forțele malefice ale necunoscutului. În istoria aristică națională se regăsesc colecții impresionante de astfel de măști confecționate de maeștri renumiți, unul dintre ei fiind artistul plastic Glebus Sainciuc, autorul măștilor-șarge personalizate.

În spectrul de activitate al Filialei de Arte punem accentul spre deschiderea largă a relațiilor culturale cu alțe țări, pe cunoașterea tradițiilor și izvorului de inspirație în arta altor popoare. În acest context menționăm că în colecția bibliotecii am primit donație o carte în două volume, mai bine zis un model de carte, care reprezintă fața instituției donatoare, cu dimensiune, continut si design impecabile. Cartea conține autografe din partea autorilor. Sunt două volume despre arta confecționării păpușilor, a măștilor, un domeniu, la care polonezii țin foarte mult. Ei o califică drept o artă deosebită, legată strâns de domeniul artei teatrale.

Vă propunem un interviu, sustras de la dn. Violeta Tipa, dr. în studiul artelor la acest subiect, care a avut loc în 2019:

Toate păpușile noastre (Wszystkie nasze lalki, Lodz, 2019)

Masca, precum și păpușa teatrală duc în sine un simbolism aparte, iar specificul artistico-estetic al creării lor, vin din tradiția și cultura națională, astfel încât formează un element al Patrimoniului cultural. În acest context, masca și păpușa devin exponate de valoare ale muzeelor de artă sau etnografie. Un exemplu de atitudine grijulie față de cultura și arta națională ni-l demonstrează Polonia. Așa, Muzeul de arheologie și etnografie din Łódź deține o secție specială dedicată păpușii și măștii. Iar cu ocazia a 90 de ani de activitate a muzeului și 40 de ani ai secției de păpuși, a editat un impunător Catalog în două volume Toate păpușile noastre (Wszystkie nasze lalki), care pune la dispoziția publicului informații despre exponatele existente în fondurile muzeului, precum și o serie întreagă de imagini și schițe ale păpușilor, utilizate în spectacolele teatrale și în filmele de animație. Pe parcursul a patru decenii de existență a secției, au fost adunate măști, păpuși, imagini, schițe etc., începând cu spectacolele și filmele din anii 40-50 ai secolului trecut și terminând cu personajele din spectacolele primului deceniu al noului mileniu.

Comentariu de Anastasia Moldovanu

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s