Spargerea barierelor și transcederea comunicării non-verbale


Și iarăși despre măria sa Teatru. De la Festival. Pentru că Festivalurile sunt cele mai bune exemple sau inițiative de schimburi internaționale prin cultură. Pentru că prin toată diversitatea acțiunilor de cultură, ce se face aici, fie ele spectacole, ateliere, master-class-uri, lansări și prezentări, discuții și critici, dovedește din plin, că are loc o artă înaltă, de calitate și o angajare responsabilă în fața comunității. Actori și spectatori, creatori și profesioniști. Teatru contemporan. Nume noi. Texte noi. Varietăți artistice.

Mărturisi de la participanți.

Teatru Festivalul Nova Drama din Bratislava anul acesta își marchează aniversarea sa de 15 ani. Pe parcursul anilor Festivalul a devenit un spațiu pentru întâlnirea creatorilor de teatru din Slovacia cu invitați din străinătate, oferind o posibilitate de a discuta problemele teatrului contemporan. Ediția a XV-a a festivalului a avut în calitate de invitați cca 100 de oameni de teatru: regizori, dramaturgi, teatrologi, creatori de teatru, critici, jurnaliști etc. din 25 de țări ale lumii. 

Cele șase zile cât durează festivalul (4-9 mai) propun o varietate de manifestări artistice ce țin de dramaturgia nouă. Astfel, concomitent cu cele 12 spectacole din program, care au fost selectate de un juriu internațional, invitații, dar și toți iubitorii de teatru au ocazia să participe la master-class-uri, prezentări de carte de teatru, lectura noilor texte de dramaturgie etc. O frumoasă tradiție a Festivalului a devenit și organizarea unui conferințe științifice internaționale, care pune în discuție rolul teatrului în contextul social și politic. În fiecare an se propune pentru discuție o nouă temă. Anul acesta în dezbatere au fost Aspectele ecologice și problemele de mediu în teatru, pe marginea cărora s-au expus Carl Lavery, profesor la Universitatea din Glasgow, Marea Britanie, Immanuel Schipper, cercetător din Germania, Clare Duffy, dramaturg și regizor din Marea Britanie, Vojtech Polacek, istoric și teoretician al Teatrului din Cehia, Jan Kralovic, istoric de arta, cercetător la Academia de Arte frumoase din Bratislava s. a. 

Publicul spectator este interesat mai mult de spectacole, umplând de fiecare dată sala. Or, fiecare nou spectacol prezintă o deschidere și apropiere de cultură și arta slovacă, dar și de descoperirea unor viziuni inedite asupra realității contemporane.

Aștept cu nerăbdare sa privesc spectacolele montate după Cimitirul din Praga de Umberto Eco, Stalker de frații Strugatski și textele filozofice ale lui Soren Kierkegaard. 

De la Violeta Tipa. Comentariu de A. Moldovanu

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s