Festivalul Internaţional al Teatrelor de păpuşi „Sub căciula lui Guguţă” la a X-a ediţie


Stimați utilizatori! Săptămâna creativității la BM „B.P. Hasdeu” a coincis cu frumosul eveniment Festivalul Internațional al Teatrului de Păpuși „Sub căciula lui Guguță”, ce s-a desfășurat la noi în perioada 15-22 aprilie, la care au participat 23 de teatre din diferite țări. Crearea păpușilor face parte eminamente din domeniul creativității și inovației, domeniul audiovizual. Prin intermediul reprezentanților noștri din teritoriu vă propunem o informație selectivă despre unele spectacole și păpuși.

Luni, 15 aprilie a.c. a la Chișinău a demarat ediţia a X-a a Festivalului. Gabriela Lungu, directorul artistic al Teatrului Municipal de păpuşi „Guguţă” a menţionat că în fiecare an Căciula lui Guguţă  se face tot mai mare şi mai încăpătoare! La această ediție au participat 23 de trupe teatrale din opt ţări: Belarus, Bulgaria, Kazahstan, Estonia, România, Rusia, Ucraina şi Republica Moldova.

Festivalul a fost deschis de către gazde cu spectacolul Harap Alb după povestea omonimă a lui Ion Creangă în adaptarea scenică şi regia lui Toma Hogea, scenografie Silvia Brovcenco, muzica Ilie Văluţă, coregrafie Snejana Apostol.

Apoi în scenă au evoluat actorii Teatrului de Păpuşi din Poltava, Ucraina cu Tradiţii de Crăciun, scenariul şi regia Alexandr Iniutocikin. Publicul autohton a luat cunoştinţă de tradiţionalul Vertep ucrainean, ce ne-a amintit de naşterea lui Iisus şi împăratul Irod, ucigătorul de prunci. A impresionat muzica care a susţinut întreg spectacolul, conferindu-i ţinută şi atmosferă.

Al treilea spectacol din prima zi a Festivalului a fost Chemarea Mezzanei, prezentat de Teatrul de păpuşi din Silistra, Bulgaria. Spectacolul e o frumoasă poveste, scrisă de cunoscuta scriitoare bulgară Leda Mileva, dramatizată şi regizată în varianta teatrului de păpuşi de către Teodora Popova-Lazarova, scenografia şi păpuşile Diana Uzunova-Todorva, muzica Ghergana Vasilieva. După spectacol, toţi cei interesaţi de arta păpuşărească au avut ocazia să comunice cu actorii, să încerce păpuşile, care sunt nu doar deosebit de expresive, ci şi uşoare, comode în mânuire. Până seara târziu, Teatrul gazdă şi-a tot întâmpinat oaspeţii Festivalului. Întâlniri, amintiri, noi cunoştinţe, discuţii

Ziua 2

A doua zi a Festivalului a început cu spectacolul Pisicile nearistocrate a Teatrului pentru copii Arlechino din Brașov, România. Povestea melodramatica a celor două pisici – scenariu și regia de Eva Labadi, scenografie Dio Zoltan, coloana sonoră Cari Tibor – încearcă să aducă în scenă caractere și relațiile dintre ele în lumea contemporană, unde diferențele sociale sunt destul de evidente.

O frumoasă poveste pentru pici despre fetița Masenica și cei trei urși a prezentat Teatrul de Păpuși din Tula, Rusia. Este viziunea regizorului Igor Fedirko asupra cunoscutei povești Trei urși de L. N. Tolstoi. Cei doi actori, Irina Atlaskina și Andrei Abramov mânuiesc cu dibăcie păpușile marionete, dar și arta de-a captiva tânărul spectator.

Spectacolul ce a încheiat cea de-a doua zi a Festivalului a fost Îngeri – aproape, prezentat de Teatrul de Păpuși „Добрый волшебник” din or. Dniepr, Ucraina. Cu simple păpuși de mână, cei patru actori din scenă dirijați de Irina Țipina, care a semnat scenariu și regia, ne-au purtat prin amintiri, ne-au provocat la meditații asupra relațiilor noastre cu cei apropiați. După spectacol, Karina Alieva-Golub a prezentat un mini master-class cu păpușă sa Dodo. Tot farmecul acestei păpuși este în construcția sa care-i permite o mișcare a capului, mimicii, a mâinillor și a celor cinci degete în parte. Acest mecanism complex al păpușii a fost inventat de Vladimir Zaharov, un fizician și constructor rus, care l-a un moment dat s-a îndrăgostit de păpuși, schimbându-și radical viața. Iar Vitalii Galub, economist de profesie, a preluat secretele maestrului rus din Tomsc și le-a adus în Dniepr, Ucraina. Toți cei prezenți au rămas profund impresionați de păpușa Dodo, dorind să afle cât mai multe detalii despre ea, precum și despre autor și mântuitor.

Ziua 3-a. A trecut sub semnul diversităților, începând de la aria geografică până la estetica de prezentare a spectacolelor. Ziua a debutat cu spectacolul Dragonul, adus de Teatrul de Animație pentru Copii și Tineret „Imaginario” din Ploiești, România. Dragonul este un spectacol inspirat din mitologia japoneză, scenariul și regia Liliana Gavrilescu, scenografie Mihai Andone, ilustrație muzicală Marin Fagu. Spectacolul este creat în stilul teatrului japonez Bunraku, cu păpuși mari, mânuite de doi-trei actori. Nu lipsesc nici luptele încadrate prin efecte speciale și animație digitală (de Lucian Babeanu). Această ancorare în cultura și tradițiile nipone au impresionat mult publicul autohton.

Al doilea spectacol ne-a reîntors în spațiul nostru european, la tradițiile vecinilor noștri. E vorba de „Teatrul Academic de Păpuși” din Nicolae, Ucraina, care a prezentat spectacolul Ivasik-Telesik, scenariu și regia Alexandru Kuzmin, scenografie Katerina Sarahman.

Competiția zilei a treia a încheiat monospectacolul Motanul Încălțat jucat de actrița Teatrului de păpuși din Viljandi, Estonia. Cunoscuta poveste a lui Ch. Perrault, de data aceasta a fost povestită din numerele Motanului, în regia Altmar Looris, muzica Vootele Ruusmaa. Dar ziua Festivalului n-a sfârșit, ci a continuat cu felicitări pentru Toma Hogea, actor și regizor, președintele juriului, care și-a sărbătorit ziua de naștere în marea familie a păpușarilor, participanții festivalului „Sub căciula lui Guguță” .

A patra zi a Festivalului a trecut sub semnul teatrului ucrainean, fiind prezentate patru spectacole ale Teatrelor de păpuși din orașele Ivano-Frankovsk, Hmelnitk, Herson și Nicolae. Ziua a debutat cu spectacolul Kotigorosko al Teatrului de păpuși din Ivano-Frankovsk. Kotigorosko este unul dintre eroii populari ucraineni, născut din lacrimile tari ei-muma, care luptă cu răul, fiind ajutat de stejarul bătrân și Stanca, simboluri ale pământului. Această frumoasă legendă a fost semnată de Jaroslav Grusevski, scenariu și regia, Karina Cepurna, scenografie și Lubov Litvinciuk, muzica.

Cea de-a cincea zi a festivalului internațional al teatrelor de păpuși „Sub căciula lui Guguță” a debutat cu spectacolul Strada cu îngeri a Teatrului de păpuși Puck din Cluj-Napoca, România. Un frumos spectacol cu marionete, creat de Marin Decebal (autor și regia), Traian Păcurar (muzica), Florin Marin (sculptura) și Elena Ilaș (pictura), păpușile fiind mânuire de actorii Andreea Bolovan, Ion Iurcu, Robert Gutunoiu și Andra Ștefan. O stradă obișnuită a unui oraș, cu locuitorii ei, cu istoriile lor, dar care sunt păziți de niște îngeri, capabili să schimbe lucrurile în bine.

Următorul spectacol a fost prezentat de Teatrul Republican de păpuși „Licurici”. O nouă întâlnire cu bine cunoscuta poveste a Fraților Grimm ne-a oferit regizorul Aurelian Bălăiță asistat de Dana Strungaru și de echipa Angela Josan (scenografie), Mariana Drozdov(coregrafie), Ilie Valută (muzica), Valeriu Josan (construcție păpuși).

Încă o poveste de a lui Andersen a fost prezentată în cadrul festivalului de către „Teatrul IstArt” din orașul Nicolae. E Povestea unei mame, care parcurge un drum lung și greu până în țara Morții pentru a-și salva copilul. Acest monospectacol a fost montat de Marina Bogomaz în scenografia Olgai Filonciuk și jucat cu mult suflet de actrița Natalia Grigorieva, asistată de Margarita Gneuseva.

O poveste muzicală a avut Teatrul de Păpuși din Herson. Spectacolul Copacul muzical – scenariu S. Levin, regie D. Drapikovski, scenografie O. Voitkevici-Sevsenko, – jucat la paravan, a propus multă veselie prin colajul sau de fragmente din cântece în top

Întâlnirea cu opera marelui scriitor H. Ch. Andersen ne-a prilejuit Teatrul de Păpuși din Hmelnitk, care au prezentat într-o variantă originală povestea celor doi copii Kai și Gherda. Spectacolul montat în cabinetul negru (regia Serghei Brijani, pictor Vera Zadorojnaia, muzica Serghei Kulinici) a fost o adevărată revelație pentru spectator.

Cea de-a șasea zi a Festivalului a impresionat cu trei spectacole din diverse spații geografice, cu tradiții și estetică diferită: „Teatrul de Păpuși Batleika” din Minsk, Belarus a prezentat spectacolul Căsuța cu povești de Samuil Marsak, în regia lui Nicolai Andreev, scenografie Larisa Michina și muzica Serghei Beltiukov.

Doi clovni – unul vesel și altul trist (Mihail Asanovici și Denis Valahanovici) prin măiestria sa de actori și manuitori de păpuși (ingenios construite) au adus în scenă diverse tipuri și caractere, demonstrând încă o data forța mare a unirii.

Cu tradițiile poporului cazah ne-a familiarizat Teatrul de Păpuși din orașul Aktau, Kazachstan. Spectacolul Poveștile bunicuței Aijan a fost prezentat într-o iurtă tradițională cu toate atributele ei (scenografie Murzabai Madenov) . Iurta este o construcție portabilă de locuit, din zăbrele de lemn și acoperită cu pasla, încât mai este numită de cazahi și casă de pâslă. Bunicuța Aijan (actrița Banu Tustukbekova) crea în fața publicului personaje, povestind despre firul de lână, cum ajunge să fie tors și transformat în mănușite și ciorapi calzi… Toate aceste informații publicul le-a aflat ascultând și privind peripețiile unui miel naiv (text și regie Nadejda Nasirova, păpușile Svetlana Kliosova).

„Teatrul pentru copii și tineret Vasilache din Botoșani”, România ne-a oferit o întâlnire cu Fram, ursul polar, personajul lui Cezar Petrescu în viziunea artistică a regizorului Toma Hogea. Alături de Fram, voia bună și veselia a fost susținută de Circul KLUTKI, de cei doi clovni, de leul Leone etc. și de actorii teatrului.

Concursul zilei l-a încheiat spectacolul gazdelor, care au prezentat Vicontele de Eugene Ionesco în regia lui Slava Sambris. Spectacolul acesta a luat anul acesta Marele Premiu al UNITEM – Pentru cel mai bun spectacol al anului. Și oaspeții festivalului au rămas impresionați de jocul inspirat al actorilor, apreciindu-le munca cu lungi ovații.

Festivalul Internaţional al Teatrelor de păpuşi Sub căciula lui Guguţă s-a încheiat cu spectacolul Mica vrăjitoare, prezentat de Teatrul de Păpuşi „Prichindel” din Alba-Iulia, România.

Și după cum e firesc, au urmat Premiile Festivalului Internaţional al Teatrelor de păpuşi Sub căciula lui Guguţă :

Premiile Festivalului Internaţional al Teatrelor de păpuşi Sub căciula lui Guguţă

 

Juriul internaţional al festivalului compus din şapte membri: Mimi Mierluţ, actriţă şi regizor (România), Oana Leahu, doctor, profesor universitar, regizor (România), Mihail Uriţki, regizor, lector universitar (Ucraina), Natalia Kaptusarova, membru UNIMA (Ucraina), Liubovi Veliciko, directorul Teatrului de păpuşi din Cerkas, Preşedintele consiliului de directori din Ucraina, Violeta Tipa, doctor în studiul artelor şi Preşedintele juriului Toma Hogea, actor, regizor, doctor, autor al celor cinci volume Despre arta păpuşarilor români, au decis să ofere următoarele premii:

Premiul Mare al Festivalului l-a luat spectacolul Cartea cu Apolodor al Teatrului pentru Copii şi Tineret „Merlin”, Timişoara, România;

Premiul pentru regie a fost împărţit între Todor Valov, regizorul spectacolului Mica vrăjitoare, Teatrul de Păpuşi „Prichindel” din Alba-Iulia, România; şi Serghei Brijani, regizorul spectacolului Kai şi Gherda, Teatrul de Păpuşi din Hmelniţk, Ucraina.

Premiul pentru scenografie i-a revenit lui Mihai Androne, pentru spectacolul Dragonul, Teatrul de Animaţie pentru copii şi tineret „Imaginario” din Ploieşti, Romînia.

Premiile pentru interpretare: feminină au fost împărţite între actriţa Andreea Sandu, pentru Momo, din spectacolul cu acelaşi titlu, a Teatrului Municipal „Bacovia” din Bacău, România şi actriţa Natalia Grigorieva, pentru monospectacolul Povestea unei mae, a Teatrului IstArt, Nicolaev, Ucraina.

Premiile pentru interpretare masculina, la fel, au fost împărţite între actorul Ioan Brancu, pentru interpretarea Regelui din spectacolul Regele moare a Teatrului de Animaţie „Ţăndărică” din Bucureşti, România şi actorul Nikolai Maţkin, interpretul Dragonului în spectacolul Kotigoroşko, a Teatrului de Păpuşi din Ivano-Frankovsk, Ucraina.

Alte premii au fost acordate următoarelor spectacole:

Trei urşi, Teatrul de Păpuşi Tula, Rusia – Premiul pentru cel mai ludic spectacol din festival;

Tradiţii de Crăciun, Teatrul de păpuşi din Poltava, Ucraina – Premiul pentru valorificarea tradiţiilor naţionale;

Strada cu îngeri, Teatrul de Păpuşi „Puck”, Cluj-Napoca, România – Premiul pentru măiestria în arta mânuirii marionetelor;

Căsuţa cu poveşti, Teatrul de Păpuşi „Batleika” din Minsk, Belarus – Premiul pentru bucuria şi plăcerea jocului scenic;

Poveştile bunicuţei Aijan, Teatrul de păpuşi din Aktau, Kazahstan – Premiul pentru calitatea interpretativă în crearea raportului actor-păpuşă;

Domnul R-r-r, Atelierul de creaţie „Teatrul de marionete” din Kiev, Ucraina – Premiul pentru spontaneitatea jocului şi improvizaţie scenică;

Îngeri-aproape, Teatrul de păpuşi din Dnepr, Ucraina – Premiul pentru promovarea tehnicilor alterative în arta mânuirii.

În afara concursului mai fost acordate câteva premii pentru manegment artistic directorilor teatrelor de păpuşi din Tula, Kazahstan, Alba-Iulia.

Premiul special al juriului a fost acordat spectacolului Vicontele, Teatrul Municipal de păpuşi Guguţă. Pe ultima sută de metri s-a mai născut un premiu – Premiul MI, iniţiat şi oferit de actriţa şi regizoarea Mimi Mierluţ (Romînia), pentru susţinerea tinerelor talente în arta animaţiei, care l-au primit actorii Eugen Nicov şi Cătălin Lungu, ambii de la Teatrul Guguţă.

Celelalte spectacole prezentate în concurs au primit Diplome de participare şi trofeul Festivalului – păpuşa Guguţă.

Preşedintele juriului, Toma Hogea a ţinut să mulţumească organizatorilor pentru această frumoasă sărbătoare oferită copiilor, dar şi celor maturi. În mod special, a remarcat efortul depus de Gabriela Lungu, directorul Festivalului, pentru menţinerea Festivalul şi nivelul lui european cu premii băneşti, menţionând tot o dată, că ediţia a zecea a Festivalului Sub căciula li Guguţă a fost de nota zece, fiind una complexă, cu o diversitate surprinzătoare de producţii teatrale.

Comentariu și selecție de A. Moldovanu

Text de V. Tipa

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s