„Tunica portocalie”. Întâlnire cu scriitoarea Lucreția Bârlădeanu


Evenimentul a avut loc în teritoriu, la Liceul Teoretic „Al. Cel Bun” din municipiul Chișinău. Dorim să invităm și să implicăm la programele de lectură lansate de BM „B.P. Hasdeu”cât mai mulți participanți.adunare2

Cartea „Tunica portocalie” a fost selectată pentru programul „Chișinăul citește”, care este deja la a XIII-a ediție.  Discuția propriu-zisă a cărții a fost precedată de o scurtă informație cu referire la istoria de apariție și motivația pe care  a avut-o autorul să scrie acestă carte.lucretia

 Proza cărții include povestiri cu personaje diferite, adunate din diverse locuri. Deși pare că ele conțin subiecte aparte, unicitatea cărții o constituie același mesaj, expus prin sintagmele – copilărie, adolescență, studii, dragoste – toate cumulând la genericul viață. Nuanțate expresiv și coloristic, cu lux de amănunte complementare la descriere, accesibile și interesante, textele produc impresie asupra cititorului, fapt care explică plăcerea lecturii și interesul față de „Tunica portocalie”. Din prezentarea făcută participanții au aflat că în mare parte subiectele descrise sunt preluate din viața reală a autorului. O viață încărcată emoțional, plină de momente și întâmplări ce te marchează pe tot parcursul vieții – plecări, atunci când lași o parte din suflet, anumite „comori”, deprinderi formate cu care ai crescut – și reveniri, care te readuc de la ce ai pornit, însă deja cu un nou bagaj de cunoștințe, experiențe și opinii, dobândite de la timpul plecării. birladDar

 totuși, cartea nu înseamnă o copiere a biografiei personale, ci mai degrabă a fost ghidată să scrie miezul cărții, iar experiența pe care a căpătat-o a fost un catalizator în descrierea artistico-literară a subiectelor autentice de mare valoare, cum ar fi destinul omului.  Ca să scrii, trebuie să faci biografie. Laitmotivul cărții mele a fost: „cine sunt eu și cum este lumea” – a afirmat L. Bârlădeanu.lucr1

Întrebările adresate autorului referitor la subiectul cărții au fost legate de motivul scrierii ei sau dacă anumite persoane au influiențat apariția ei. Dialogul între elevi și autor a conținut mai degrabă o retorică la modul general, cu întrebări frecvente, legate de starea limbii române în țările unde pleacă conaționalii noștri, ce cărți merită să fie citite în primul rând, cum se scrie o carte bună ș.a. În acest context L. Bârlădeanu a explicat noțiunile de vocație, valoare și nonvaloare. Literatura și lectura sunt elemente esențiale în procesul educațional. Societatea în care trăim ne-a dat dreptul la libera exprimare, mulți scriu cărți. Însă, cu regret, nu toate din ele îl pot marca intelectual, emoțional pe cititor. Trebuie să știm să apreciem pe cele adevărate, care produc valoare veridică, excluzându-le din lista de lecturi pe cele de calitate îndoielnică. Or asta are loc doar în educarea prin cultură, prin formarea unei mentațități culturale adecvate, prin cunoaștere și civilizație. Moldovenii sunt dispuși și  deschiși la aceste șanse existențiale datorită tradiției, culturii și credinței.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s