Tudor_Cataraga

Un talent excepţional – un destin neîmplinit


Tudor Cataraga s-a născut pe 4 august 1956, în satul Selişte, raionul Nisporeni. A absolvit şcoala medie din satul natal.A urmat Cursuri de pregătire in atelierele de sculptură la Academia de Arte Frumoase din Sankt-Petersburg, Rusia, iar în 1990 a absolvit Academia de Arte Frumoase, secţia sculptură, clasa profesorului Serghei Kubasov, Sankt-Petersburg, Rusia.

Deşi activitatea îi este completată şi de lucrări în domeniul picturii şi al graficii, pasiunea lui T. Cataraga rămâne sculptura. În cei 15 ani de creaţie sculptorul Tudor Cataraga a experimentat cu materiale dintre cele mai diverse, de la lemn, piatră, teracotă la marmură şi metal, îmbinîndu-le în mod original. S-a inspirat din opera lui C. Brîncuşi, din arta arhaică exotică sau autohtonă şi din sculptura populară.

Este autorul monumentului lui Ion Dumeniuc, Îngerul de veghe (piatră, 1995, Cimitirul Central Ortodox, Chişinău) şi Mihai Eminescu (bronz, 1996), monumentului lui Ştefan cel Mare din Nisporeni, Tron Medieval, Început şi sfîrșit, toate argumente vizuale ale unei identităţi spirituale şi istorice precise. Sculptorul Tudor Cataraga este autorul Monumentului Libertăţii dedicat evenimentelor din 7 aprilie 2009, care urma să fie instalat în faţa Parlamentului Republicii Moldova ce, cu regret, nu s-a întâmplat.

De asemenea a realizat o serie de lucrări de mici dimensiuni–“Arheologie “ (bronz, piatră, 1990);”Cuget “(bronz, 1991); “Sihastru enigmatic “(metal, 1991); “Idol” (bronz, 1992),

O a doua direcţie de activitate a sculptorului Tudor Cataraga, cu articulaţii ale formulelor neoexpresioniste, poate fi identificată printr-o serie de lucrări experimentale ale ultimilor ani:” Femeia-arbaletă” (bronz, lemn, 1994); “Om-pasăre” (bronz, granit, 1994);” Maternitate” (bronz, granit, 1998),” Geneză” (lemn, metal, 2000); “Capodoperă” (lemn, metal, 2000).

A fost membru titular al Uniunii Artiştilor Plastici din Moldova. Pe parcursul vieţii a participat cu lucrări valoroase la foarte multe expoziţii din Sankt-Petersburg, Chişinău, Tbilisi, Bucureşti, Bacău, Dusseldorf, Budapesta, Strasbourg. Printe ele se numără:

Expoziţii personale în republică:
2003 – Cercetări. Sculptură. Pictrură. Grafică. Centrul Expoziţional „C.Brancuşi”, Chişinău

Expoziţii personale în străinătate:
1998 – Sculptura, Casa Americii Latine, Bucureşti, România.
2000 – Sculptura, Casa „Vasile P003ogor”, Iaşi, România

Expoziţii colective în republică:
1990-2002 – „Saloanele Moldovei”, Centrul Expoziţional „C.Brancuşi”, Chişinău
2002 – Sculptura, Centrul Expoziţional „C.Brancuşi”, Chişinău
2002 – Sculptura, Muzeul Naţional de Arte Plastice, Chişinău

Expoziţii ale artiştilor plastici din Moldova în străinătate:
1987, 1988, 1989 – Sankt Petersburg, Federatia Rusă
1996 – Pictura, Dusseldorf, Germania
1997 – Pictura, Budapesta, Ungaria
1999 – Sculptura, Strasbourg, Franta

Expoziţie – experiment:
1986 – Palatul Tineretului, Sankt Petersburg, Federaţia Rusă

Participări (ateliere, tabere, simpozioane):
1992 – Tabăra de Sculptură, Alba-Iulia, România
1994 – Tabăra de Sculptură , Centrul de Cultură si Artă „George Apostu”, Bacău, România
1998 – Simpozion de Sculptură mică în bronz, Chişinău
1999 – Simpozion de Sculptură mică în bronz, Chişinău
2000 – Simpozion de Sculptură, Ungheni, Republica Moldova
2001 – Simpozion Internaţional de Sculptură, Changchun, China
2002 – Tabăra de Sculptură, Ungheni, Republica Moldova

Lucrările sculptorului sînt prezente în mai multe colecţii publice ale Muzeului de arte Plastice, Chişinău; Muzeul de Literatura „M. Eminescu”, Iaşi; Centrul „George Apostu”, Bacău; Uniunea Artiştilor Plastici din România, Sala Parlamentului din România.

Lucrări de referinţă amplasate în muzee: Meşterul Manole (1990, şamotă); Femeia-arbal
et
 (1994, bronz, lemn);Centaur muribund (1996, gresie); Întoarcerea fiului risipitor (1993, granit); Capodoperă (2000, lemn, metal);Personaj (1998, granit); Arca lui Noe (1998, bronz, lemn); Recvi
em
 (1999, 2000, bronz), Arbore trunchiat (2000, bronz); Autoportret (2002, bronz); Portretul lui E. Coşeriu (2001, ghips patinat); Compoziţie pe verticală (2003, lemn metal), Egipteancă (1998, bronz), Hyperion (1998, bronz, granit); Dialog între două forme (1992, bronz, gresie), Arbore (1998, bronz), Om-pasăre (1994, bronz, granit); Proiect pentru monumentul lui M. Eminescu(1996, ghips, metal), Levitaţie (1994, bronz, lemn) etc. Lucrările se află la Muzeul Naţional de Artă; la Muzeul Literaturii Române M. Kogălniceanu, Chişinău; Muzeul de Literatură M. Eminescu, Iaşi; Centrul Gheorghe Apostu, Bacău, România.

Lucrări monumentale în for public: Îngerul de veghe (omagiu lui Ion Dumeniuk, piatră, 002Cimitirul Central de pe str. Armenească, Chişinău); Tron Medieval (2000, gresie, Ungheni); Mihai Eminescu (1996, bronz, granit scuarul Teatrului Naţional, Chişinău); Început şi sfârşit (2001, granit, Changchun, China); Întâlnire în spaţiu (2002, lemn, gresie, Ungheni); Sfânta Treime (1996, gresie, Pererâta, Briceni) etc.

Graţie talentului şi muncii depuse, în anul 1998 Tudor Cataraga a fost distins cu Premiul Uniunii Plasticienilor din România, în anul 2000 cu Medalia „Eminescu”, acordată de Preşedinţia României, iar în anul 2001 a fost decorat cu Ordinul „Steaua României”, titlu de Comandor.

Artistul plastic Tudor cataraga şi soţia sa a decedat într-un grav accident rutier la 27 decembrie 2010.

Bibliografiecataraga-album.jpg

CATARAGA, TUDOR. Sculptură: [Reprod., note biogr., Reflecţii asupra creaţiei sculptorului]. – Chişinău: ARC, 2003. –55 p.

CATARAGA, TUDOR. Între Răsăritul şi Apusul vieţii: [Interviu] // Consemnare: Aneta Grosu // Flux: Ed. de vineri. –2001. – 26 oct. – P. 7.

CATARAGA, TUDOR. Poetul nepereche: [Interviu cu T. Cataraga, aut. monumentului “M. Eminescu”] // Dialog. –1998. – 15 ian. – P. 4.

CATARAGA, TUDOR. Un demon resemnat (?)…: [Interviu cu sculptorul T. Cataraga] // Ecoul Chişinăului. – 1996. –8 noiemb. – P. 8.

CATARAGA, TUDOR. Old Man with a Child: [Reprod. sculpturii “Început şi sfârşit” din Parcul Mondial al Sculpturii din China] // A Brief Introduction to 2001: China Changchun International Sculpture Symposium. – Changchun, 2001. – P. 9.

BUJOR, DRĂGOSTIŢA. Eminescu în piatra Eternităţii: [Sculptură de T. Cataraga] // Mesagerul. – 1997. – 10 ian. – P. 5.

BUTNARU, LEO. Tudor Cataraga: Datul esenţial: [Vernisaj] // Moldova. – 1996. – Nr. 5-6. – P. 46-47.

CIOCOI, GHEORGHE. Drumurile, zburând, duc spre Eminescu: [Statuia lui M. Eminescu, lucrare sculpturală de
T. Cataraga] // Curierul de seară. – 1997. – 30 aug. – P. 3.

CIUCĂ, VALENTIN. Un sculptor eminescian – Tudor Cataraga // Basarabia. – 1999. – Nr. 7-12. – P. 182-184.

DABIJA, NICOLAE. Metafore ale văzului: [Tudor Cataraga, portret de creaţie] // Lit. şi arta. – 2004. – 25 mart. – P. 6.

GAFTON, MARCELA. Expoziţia Tudor Cataraga la „Brâncuşi” // Jurnal de Chişinău. – 2003. – 17 mart. – P. 6.

LUPU, ELENA. Tudor Cataraga îşi face publice “Cercetările”: [Expoziţia personală a sculptorului, inaugurată la Centrul Expoziţional „Brâncuşi”] // Flux: Cotid. naţ. – 2003. – 23 sept. – P. 4.

MAHU, RODICA. Ştefan cel Mare şi Sfânt la Nisporeni: [Instalarea statuii lui Ştefan cel Mare şi Sfânt] // Jurnal de Chişinău. – 2004. – 2 noiemb. – P. 8.

Tudor Cataraga // www.arta.md/sculptura/tratarea

 

 

 

 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s