Transnistria – concept, atitudine, opinie


N-ar fi un simplu joc de cuvinte când e vorba de partea dintre Prut şi Nistru a Moldovei,

un spaţiu de confruntări dramatice, de interferenţe şi de osmoze contradictorii

(Alexandru Zub, academician, în : Dacia literară, nr. 4, 2001, p.1)

Stimaţi utilizatori! Ne desparte o distanţă de 20 de ani de la declanşarea la 2 martie 1992 a războiului din Transnistria. Problematica complexă emergentă din tema separatismului transnistrian surprinde diverse perspective analitice de abordare a acestui subiect incitant. Investigarea demersului istoriografic al separatismului transnistrian de către Lidia PRISAC, cercetător stiinţific la Institutul Patrimoniului Cultural al Academiei de Stiinţe a Moldovei, şi-a asumat studiul isoric foarte complex al acestei întrebări, abordând subiectul prin prisma mai multor domenii socioumane: politologia, istoria mentalităţilor colective, antropologia culturală, demografia istorică, relaţiile internaţonale, geopolitica, psihologia, conflictologia, sociologia etc. Vă propunem spre atenţie cartea (ACCESAŢIIstoriografia separatismului transnistrean a autoarei Lidia Prisac, apărută în 2008 la editura Lumen, oraşul Iaşi. Studiul este predestinat pentru specialişti, studenţi şi cei interesaţi de problema dată.

Iurie Sadovnic, interpret, născut în regiunea Transnistria, autorul cântecului Transnistria, lacrima mea… (ACCESAŢI)

”… Ceea ce vreau eu insa sa va spun e ca un artist cunoaste mult mai bine decat orice deputat viaţa de la sat. Cunoaştem orişice cărăruşă. Noi, artiştii, ştim situaţia din Transnistria, de la Nord, din Sus. Pe mine mă miră atitudinea parlamentului de atunci faţă de Transnistria. Am niste cunoscuţi in Parlament şi i-am intrebat cum vor soluţiona această problemă, ce ne facem noi cu femeile de pe linia de tren de la Tiraspol şi ei mi-au zis să nu-mi bat capul, că se vor linişti. Zadarnic am incercat să le lămuresc ca acolo sunt ofiteri, rămaşi incă de la Suvorov şi ei nu pot să accepte alfabetul latin in trei zile cum nu pot să accept eu chineza in trei zile. Eu miroseam acest conflict incă din timp. Şi, cand mergeam in stânga Nistrului la rudele de la Jura, Mihălauca, lumea ma intreba: Iurie, măi baieţi, ce faceţi voi acolo la Chişinău? Pentru că noi, cei din capitala, când mergem în sat, reprezentăm Chişinăul. Şi oamenii ne cer nouă socoteală. Cât despre prezicere, cu nouă luni înainte de începerea conflictului am scris cântecul Transnistrie, lacrima mea. Dar nu era o prezicere, ci o durere că nu se rezolva o problemă, o durere, că iar va trebui să cedam o bucata de pământ. Şi am cedat de la Bug, fire-ar al naibii, până acuma! Şi când aud pe cineva din România zicand: daţi odata Transnistria ceea si hai sa ne unim! Staţi un pic, cum te uneşti, ce mai rămâne din Basarabia asta dacă mai cedăm Transnistria?” (interviul lui I.Sadovnic pentru ziarul „Flux”).

Vladimir Beşleagă, scriitor, originar din Ttransnistria. Destine transnistrene, o nouă carte a autorului, apărută în 2010 la editura Prut Internaţional. Lucrarea conţine 12 dialoguri cu consăteni de-a lui Vladimir Beşleagă, persoane cu destine marcate puternic de istoria acestei părţi de românime, ruptă prin forţa armelor de la matca strămoşească. E un omagiu adus memoriei lor.

Lasă un răspuns

